Każdy rodzic pragnie by jego dziecko było zdrowie i prawidłowo się rozwijało. W dzisiejszych czasach postęp cywilizacyjny spowodował, że coraz więcej maluchów cierpi na różnego rodzaju wady postawy. Często zatem pojawia się zapytanie co robić by zapobiegać? Odpowiedź jest prosta, jak najwięcej się ruszać i ćwiczyć ;). W dzisiejszym wpisie przedstawię ćwiczenia wspierające prawidłowy rozwój stóp.

Uwaga, poniższe ćwiczenia są przykładowymi, dla dzieci które nie mają stwierdzonych nieprawidłowości w rozwoju stóp! Najlepiej by każdy maluszek z wadą stóp miał indywidualnie dobrane ćwiczenia do swojego stanu i deficytu który posiada.

Ćwiczenia stópek niemowlęcych

Prawidłowy rozwój stóp u niemowląt


Niewiele rodziców zdaje sobie sprawę że już u niemowląt możemy wspierać prawidłowy rozwój stóp. Przede wszystkim nie ograniczajmy ich ruchomości, pozwólmy swobodnie poruszać się nóżkom, dajmy im kopać i podotykać różnych faktur. Nie zakładajmy dzieciom za małych śpiochów, czy za ciasnych skarpet. Jeśli maluszek nie chodzi nie krępujmy jego stóp butami. Dotykajmy stóp maluszka, możemy je całować, lekko gilgotać, masować, dzieci to uwielbiają!

Pozwólmy by maluch rozwijał się w swoim tempie, nie sadzajmy i nie stawiajmy dziecka na nogi dopóki samo nie będzie na to gotowe! Odradzam również wszelkiego rodzaju pomoce typu: chodziki, skoczki itp.

nagie stópki dziecka na piasku

Zaspokajamy dziecięce zmysły


Pamiętajmy, że najprostszą i najlepszą formą ćwiczenia jest chodzenie boso po różnego rodzaju  podłożu. Idealnie sprawdzają się ścieżki sensoryczne, musimy tylko ułożyć na danym odcinku różne faktury np. trawa, kamienie, liście, błoto, piasek i pozwolimy dziecku po nich przejść.

Gdy maluch jest starszy i rozumie nasze polecenia możemy go zachęcać do wykonywania ćwiczeń wzmacniających stopy. Najlepszą formą będą ćwiczenia wykonywane w formie zabawy. Doskonale sprawdzają się różnego rodzaju tory przeszkód. Wystarczy, że ułożymy różne ćwiczenia w pewnej kolejności, dodatkowo możemy dopowiedzieć historyjkę, by jeszcze bardziej zachęcić dziecko. Gwarantuję, że taka forma będzie dla malucha atrakcyjna! Doskonale sprawdzą się różnego rodzaju pomoce: piłeczki, woreczki, maty, nawet przedmioty codziennego użytku.

Przykładowe zabawy, które wzmocnią stópki:

Zgniatanie kartki papieru stopami na czas – Wydaje się banalnie proste, ale nie zawsze takie jest. Czas jest jedynie elementem który ma za zadanie wzbudzić rywalizację, by dziecko chętniej wykonywało ćwiczenie. Zabawa ta pomaga ćwiczyć ruchy precyzyjne. Podobne efekty przyniesie malowanie za pomocą stóp.

Rolowanie ręcznika palcami – Ręcznik kładziemy na ziemi i prosimy dziecko by samymi palcami u stóp zawijało ręcznik pod stopę. Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie krótkie stopy i pomaga w wytworzeniu się łuków stopy. Często zalecane przy płaskostopiu.

Gra na pianinie – Prosimy dziecko by w pozycji stojącej próbowało po kolei odrywać palce u stóp, wykonując ruchy przypominające grę na pianinie. Ćwiczenie to wzmacnia mięśnie krótkie stopy i pozwala rozluźnić palce. Zapobiega występowaniu tzw „palców młoteczkowatych”.

Rolowanie piłeczki stopą – Potrzebna jest mała piłka, dobrze sprawdzi się piłeczka kauczukowa, do golfa, lub z kolcami. Prosimy by dziecko dociskało stopą piłkę do podłogi, próbując dotrzeć w każde miejsce na podeszwie stopy. Ćwiczenie to pozwala rozluźnić rozcięgno podeszwowe.

Zbieranie stopami różnych przedmiotów z i do koszyka – Wystarczy, że poszukamy w domu różnych małych elementów np. woreczki, kulki, szmatki, klocki, ołówek itd. Dziecko siedzi na krześle i stopami próbuje najpierw wyciągnąć z koszyka wszystkie przedmioty, a następnie je włożyć.

zabawki w koszu

Mycie podłogi – Dziecko stoi przy ścianie, pod stopą ma umieszczoną szmatkę. Polecamy dziecku by próbowało jak najdalej wysunąć piętę do tyłu, nie odrywając jej od podłoża. Kolano może być lekko ugięte. Ćwiczenie to rozciąga mięśnie łydek i ścięgno Achillesa.

Suszenie prania – Dwa krzesła, pomiędzy nimi rozciągnięty sznurek. Obok na podłodze leżą szmatki, skarpetki itp. Dziecko chwyta stopami pranie i stara się je powiesić na sznurku. Ćwiczenie wymaga utrzymania równowagi, pomaga ćwiczyć ruchy precyzyjne i wzmacnia mięśnie stopy.

Ćwiczenia na niestabilnym podłożu – Tu doskonale sprawdzą się dyski sensoryczne, lub bosu. Jeśli nie mamy takich przyrządów wystarczy że pozwolimy dziecku wykonać ćwiczenia np. na materacu. Czynność powtarzamy kilka razy, pilnujemy by ruchy były wykonywane powoli i w skupieniu. Ćwiczenia te wzmacniają mięśnie i czucie głębokie, co pozwala na lepsze czucie ciała w przestrzeni i utrzymywanie równowagi.

  1. Bocian – Dziecko stoi na niestabilnym podłożu. Polecamy dziecku unieść jedną nogę tak, by była zgięta jak u bociana. Podudzie początkowo jest luźne,  następnie polecamy wyprostować nogę w stawie kolanowym i ponownie opuścić. Następnie zmiana nogi.
  2. Rosnący kwiatek – Polecamy dziecku by próbowało się wspiąć na palce u stóp, ręce w tym samym czasie stara się wyciągać do góry. Następnie dziecko opuszcza pięty i stara się przejść do przysiadu.
  3. Steper – Polecamy dziecku by wykonywało naprzemiennie ruch w taki sposób, że jedną nogą dociska do podłoża piętę, a drugą palce.

fizjomatka.blogspot.com
facebook.pl/fizjomatka