Darmowa dostawa do paczkomatu od 300,00 zł
Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Rozmowy na bosaka: Ameko – Marka, której nie zatrzymała pandemia. Ani kompromisy.

2025-06-05
Rozmowy na bosaka: Ameko – Marka, której nie zatrzymała pandemia. Ani kompromisy.

Nie masz czasu na czytanie? - posłuchaj tego wywiadu.

W tym odcinku Rozmów na bosaka zapraszamy do rozmowy z panem Marcinem Kucharczykiem – CEO polskiej marki Ameko, która łączy rzemieślniczą precyzję z nowoczesną wiedzą o rozwoju dziecięcych stóp.
Marka powstała jako kontynuacja rodzinnej tradycji szewskiej, ale nie zatrzymała się na utartych ścieżkach. Gdy rynek zaczął się zmieniać – Ameko ruszyło razem z nim.

Z wywiadu dowiesz się, co skłoniło ich do stworzenia własnej linii butów typu barefoot, jakie przeszkody pokonali po drodze i… dlaczego najlepsze pomysły rodzą się wtedy, gdy świat zwalnia.

To rozmowa o odwadze, świadomym projektowaniu i stopach, które zasługują na więcej niż tylko „trzymanie”.

Bosa Stópka: Co sprawiło, że zajęli się Państwo produkcją butów?

Marcin Kucharczyk: Dzień dobry, bardzo dziękuję za zaproszenie do wywiadu. Nasza przygoda z produkcją obuwia dziecięcego rozpoczęła się z pasji i miłości do butów oraz z przekonania, jak ważną rolę pełnią one w prawidłowym rozwoju dziecka. Chcieliśmy stworzyć produkt najwyższej jakości, który nie tylko spełni oczekiwania rodziców, ale przede wszystkim zadba o zdrowie i komfort najmłodszych.
Firma Ameko powstała w 2019 roku jako kontynuacja rodzinnej tradycji. Moi rodzice od 1989 roku zajmowali się produkcją obuwia, a my postanowiliśmy rozwijać ich dzieło, tworząc markę specjalizującą się w obuwiu dziecięcym. Naszym pierwszym modelem był but profilaktyczno-korekcyjny, który do dziś cieszy się dużym uznaniem. Był to projekt odpowiadający na konkretne potrzeby klientów i rozwiązujący rzeczywisty problem.

Tekstylne kapcie barefoot Ameko z motywem dinozaurów. Wygodne i elastyczne buciki dla dzieci do noszenia w domu.

Wraz z rozwojem firmy i współpracą z fizjoterapeutami, m.in. z Międzynarodowym Instytutem Fizjoterapii i Zdrowia, zauważyliśmy, że na rynku brakuje lekkiego, elastycznego obuwia typu barefoot dla najmłodszych. Odpowiadając na te potrzeby, stworzyliśmy linię butów, które oferują dzieciom swobodę, komfort i wspierają ich rozwój.
Produkcja obuwia dziecięcego to wymagający, ale niezwykle satysfakcjonujący proces. Wierzymy, że odpowiedni dobór butów ma ogromne znaczenie dla zdrowia i komfortu najmłodszych.

Bosa Stópka: Skąd dowiedzieli się Państwo o butach barefoot?

Marcin Kucharczyk: Podczas jednej z delegacji na rynki zachodnie zauważyliśmy, że w krajach takich jak Niemcy czy Czechy, zamiast tradycyjnych butów do nauki chodzenia z usztywnioną piętą, dużą popularnością cieszą się buty barefoot. Zainspirowani tym podejściem, postanowiliśmy zgłębić temat oraz rozpocząć testowanie tego rodzaju butów, aby dostosować nasze produkty do nowych oczekiwań klientów. Zauważone trendy na zachodnich rynkach okazały się bardzo bliskie, temu nad czym akurat wtedy pracowaliśmy w ramach procesu badań i rozwoju naszej marki, dlatego powstała linia Ameko BAREFOOT.

Bosa Stópka: Czy produkcja butów barefoot jest bardziej wymagająca niż butów konwencjonalnych? Jeżeli tak, to pod jakimi względami?

Kolorowe kapcie barefoot Ameko dla dzieci, idealne do przedszkola. Przewiewne, anatomiczne i lekkie jak chmurka

Marcin Kucharczyk: Tak, zdecydowanie. „Prawdziwe” buty barefoot muszą posiadać kilka kluczowych elementów.
Naszym kluczowym osiągnięciem jest opracowanie unikalnej podeszwy opartej na trzech punktach podparcia, które odwzorowują naturalne punkty podparcia na stopie dziecka: piętę, głowę pierwszej kości śródstopia oraz głowę piątej kości śródstopia. Dzięki temu rozwiązaniu buty wspierają prawidłowy rozwój stopy, zapewniając jej stabilność i swobodę ruchu.
Podczas tworzenia butów barefoot kluczową rolę odgrywa również odpowiednie kopyto – o anatomicznym kształcie i „zero drop”, czyli bez uniesienia pięty. Opracowanie idealnego kopyta, które uwzględnia różnorodność kształtów i tęgości dziecięcych stóp, zajęło nam kilka miesięcy. Oferujemy dwa zakresy tęgości: „S/M” oraz „M/L”, by jak najlepiej dopasować buty barefoot do indywidualnych potrzeb dziecka.

Konstrukcja butów barefoot powstaje w precyzyjnym systemie Strobel, w którym każdy element jest tworzony indywidualnie dla danego rozmiaru. To wyjątkowo pracochłonny proces, wymagający współpracy doświadczonych konstruktorów obuwia i technologów produkcji, aby zapewnić najwyższą jakość oraz możliwość dokładnego odwzorowania projektów w procesie produkcyjnym.
Te zaawansowane rozwiązania pozwalają nam tworzyć buty barefoot, które nie tylko odpowiadają na aktualne trendy rynkowe, ale przede wszystkim wspierają prawidłowy rozwój dziecięcych stóp.

Bosa Stópka: Co jest najtrudniejsze w procesie produkcyjnym butów barefoot?

Marcin Kucharczyk: Najtrudniejszym zadaniem było stworzenie i opracowanie bazy – czyli kopyta, podeszwy oraz kilku pierwszych modeli. Następnie kolejnym ogromnym wyzwaniem było wdrożenie całej rozmiarówki do produkcji, aby zachować odpowiednie proporcje dla każdego rozmiaru i założenia konstrukcyjne.
Równie istotnym elementem było precyzyjne dobranie materiałów technologicznych, które zapewniają obuwiu miękkość, elastyczność oraz trwałość. Każdy z tych etapów wymagał ścisłej współpracy zespołu konstruktorów i technologów, aby stworzyć produkt spełniający najwyższe standardy jakości i komfortu.

Bosa Stópka: Z jakimi największymi wyzwaniami musiało zmierzyć się kierownictwo firmy w historii Państwa istnienia?

Marcin Kucharczyk: Firma Ameko powstała w październiku 2019 roku. Wszyscy wiemy co stało się w lutym 2020 – pandemia i wszystko pozamykane. Jednak, jak się okazało, jeśli fundament i założenia są słuszne, to można „zrobić firmę” nawet w pandemii, gdy wszystko inne wokół się zamyka. Wymagało to ogromnej determinacji i mozolnej pracy. Jednak nasi klienci i sklepy partnerskie, z którymi współpracujemy do dzisiaj, uwierzyli przede wszystkim w nas i nasz produkt. Zaczynają od jednego modelu w ciągu 6 lat stworzyliśmy pełną ofertę obuwia dla dzieci. Buty barefoot zaczęliśmy produkować w 2021 roku, jako jedni z pierwszych w Polsce. Natomiast w roku 2025 wprowadziliśmy do oferty naszą własną podeszwę AMEKO Barefoot, która była wynikiem prac badawczo rozwojowych. Jako pierwsza firma w Polsce mamy swoją podeszwę barefoot wykonaną z termo kauczuku.

Bosa Stópka: Jakie aspekty rynku obuwniczego są najtrudniejsze przy sprzedaży butów barefoot?

Marcin Kucharczyk: Wiele osób wciąż kieruje się utrwalonymi przez dziesięciolecia przekonaniami, że obuwie dziecięce musi być sztywne, aby „trzymało” stopę. Jednak najnowsze badania pokazują, że w przypadku prawidłowo rozwijających się stóp, takie intensywne wsparcie nie zawsze jest konieczne. W takich sytuacjach doskonale sprawdzają się buty barefoot, które wspierają naturalny rozwój stopy, zapewniając jej elastyczność i swobodę ruchu.
Należy jednak pamiętać, że każda stopa jest inna i wymaga indywidualnego podejścia. Dlatego tak ważne jest, aby dobór butów był poprzedzony konsultacją, uwzględniającą specyfikę budowy stopy dziecka oraz jego potrzeby. Najlepszymi butami są buty odpowiednio dobrane indywidualnie dla konkretnej pary stóp.

Miękkie buty dziecięce barefoot Ameko na małych stópkach. Lekkość, anatomiczny kształt i komfort

Bosa Stópka: Czy mają Państwo swoje ulubione modele? Co czyni je ulubionymi? Nosicie je na co dzień?

Marcin Kucharczyk: Z racji tego, że produkujemy buty dla dzieci, a sam noszę rozmiar 45, niestety nie dane mi było empirycznie sprawdzić bucików Ameko. Całkiem na poważnie, swoją pierwszą parę butów barefoot kupiłem ponad 3 lata temu, ale były to buty „minimalistyczne” i po jakimś czasie odłożyłem je do szafy. Natomiast, gdy rozpoczęliśmy prace nad projektem naszej własnej podeszwy barefoot, kupiłem kolejne pary dla siebie w celach badawczych i w taki oto sposób zmieniłem obuwie w swojej garderobie na buty barefoot. Od tamtej pory nie noszę już żadnych innych butów.

Bosa Stópka: Jaka grupa klientów jest głównym odbiorcą Państwa produktów i dlaczego?

Marcin Kucharczyk: Nasze buty są wybierane przede wszystkim przez świadomych rodziców, którzy pragną zapewnić swoim pociechom jak najlepszy start w zdrowy rozwój. Wiele mam, kierując się troską o komfort i bezpieczeństwo swoich dzieci, stawia na nasze produkty, wiedząc, że inwestują w obuwie, które wspiera naturalny rozwój stóp i zapewnia im swobodę ruchu.

Bosa Stópka: Która z technologii wykorzystywanych przy produkcji jest Państwa ulubioną i dlaczego?

Marcin Kucharczyk: Naszą ulubioną technologią jest obecnie system Strobel, który łączy w sobie wiele cech montażu ręcznego oraz maszynowego. Jest to jedyna właściwa technologia do produkcji butów barefoot. Pomimo tego, że wdrożenia nowych modeli są trudne i bardzo czasochłonne, rozwijamy się w tym kierunku. Taki długi proces przygotowania produkcji pozwala sprawdzić wszystkie założenia projektowe i dopracować model, który będzie z powodzeniem oferowany przez kilka sezonów. Projektując buty barefoot kładziemy nacisk na ergonomię i funkcjonalność.

Bosa Stópka: Jakie są Państwa plany na przyszłość?

Marcin Kucharczyk: Chcemy dalej rozwijać markę AMEKO oraz linię Ameko BAREFOOT. W najbliższych planach mamy stworzenie nowej podeszwy jesienno-zimowej. Pozwoli nam to oferować pełną gamę butów barefoot na każdy sezon w dwóch tęgościach. Naszym pobocznym projektem, nad którym obecnie pracujemy, jest stworzenie marki barefoot dla dorosłych. Premiera jest przewidziana na wiosnę 2025. Mogę jedynie zdradzić nazwę marki – PIKOBARE.

Bosa Stópka: Dziękujemy za wywiad.

Marcin Kucharczyk: Dziękuję.

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2025
Prawdziwe opinie klientów
5 / 5.0 5796 opinii
pixelpixel