Dlaczego buty barefoot tyle kosztują? Czy są warte swojej ceny? Przekonaj się
Barefoot’owe czyli drogie. Czy rzeczywiście? Przeczytaj artykuł, a dowiesz się:
Czym jest idea barefoot oraz czy chodzenie boso jest zdrowe?
Jak wygląda produkcja butów barefoot’owych?
Dlaczego cena butów dla dzieci bywa wyższa niż cena butów dla dorosłych?
Jak wygląda proces sprzedaży obuwia typu barefoot?
Jakimi wartościami kierują się producenci obuwia typu barefoot?
Czy wcześniejsze badania i certyfikacja są konieczne?
Podsumowanie
Barefoot zyskuje na popularności. Coraz więcej osób, a w szczególności rodziców, poszukuje fachowych informacji na temat tej idei. Podążając za nią, producenci stworzyli obuwie, które jest bliskie chodzeniu boso. Ich cena różni się od butów dostępnych na rynku. Z czego to wynika? Chcemy zmierzyć się z wyzwaniem opisania Wam kulis powstawania butów typu barefoot.
Szukasz dla swojego dziecka butów. Pewnie niejednokrotnie słyszałaś/słyszałeś, że najlepiej, by chodziło boso, ale nie zawsze jest to przecież możliwe. Czy wiesz, jak ważne dla prawidłowego rozwoju Twojego dziecka jest odpowiednio dobrane obuwie? Ma wpływ na jego stopy, kręgosłup, postawę ciała, komfort chodzenia. Przeglądasz wiele stron internetowych w poszukiwaniu najlepszych butów. Porównujesz wygląd, skład materiałów i ceny obuwia różnych marek. Zastanawiasz się, jak to możliwe, że buty dla dziecka okazują się droższe niż obuwie dla dorosłego. Aż w końcu zadajesz sobie pytanie, dlaczego markowe buty, które kupisz w sklepie sportowym są tańsze niż obuwie barefootowe? Ile kosztują dobre buty dla dziecka? Co stoi za ich ceną?
Czym jest barefoot?
Barefoot to poparta dowodami naukowymi idea chodzenia boso, wynikająca z faktu, iż ewolucyjnie stopy człowieka są zbudowane tak, aby mogły wchodzić w interakcje z podłożem. Kiedy stoimy - stopy stają się fundamentem naszego ciała. Jeśli któryś z elementów stopy jest mechanicznie dysfunkcyjny spowoduje to efekt domina w górę ciała. Wpłynie na kolana, biodra, lędźwie, kręgosłup. Czyli ostatecznie na postawę człowieka, która ma wpływ na funkcjonowanie całego organizmu.
Dlaczego chodzenie boso jest tak ważne?
Chodzenie boso ma bardzo dobry wpływ nie tylko na rozwijający się organizm dziecka, ale również na ten dorosły. Bose spacery stymulują stopy, co przekłada się na tworzenie nowych połączeń neuronowych w mózgu człowieka. Nasze stopy są powiązane poprzez setki tysięcy zakończeń nerwowych z najważniejszymi organami naszego organizmu. Stymulowanie ich ma realny wpływ na nasze zdrowie. Poza tym bose chodzenie zapewnia nam komfort i swobodę ruchu.
Podstawowe wymagania dla butów typu barefoot
Buty typu barefoot powinny spełniać wymagania nałożone przez American Academy of Pediatrics i zalecenia zamieszczone w artykule czasopisma Pediatrics & Child Health (serwis Narodowego Instytutu Zdrowia USA). Ich cechy to:
- elastyczna podeszwa
- szerokie w palcach
- płaska podeszwa i wkładka
- oddychające
- lekkie
Skoro już wiecie czym jest barefoot i jakie cechy powinny mieć buty produkowane zgodnie z wymaganiami barefoot, przejdźmy do konkretów: Jak wyglądają kulisy produkcji butów typu barefoot? A w związku z tym: z jakimi wyzwaniami mierzą się producenci?
WYZWANIE I - PRODUKCJA
Proces produkcji
W jaki sposób są produkowane minimalistyczne buty? Większość barefootowych producentów stawia w produkcji swojego obuwia na szycie ręczne. Proces wytwórstwa butów z odpowiednio cienką i elastyczną podeszwą jest bardziej skomplikowany niż ze zwykłą (czyli powszechnie spotykaną). Obuwie klasyczne jest produkowane masowo w zautomatyzowanych szwalniach, co dla firmy oznacza niższy koszt produkcji. Szyte ręcznie obuwie typu barefoot zapewnia dokładność wykonania co przynosi dużą korzyść dla klienta, ale też spory koszt dla firmy, która płaci za dłuższy proces produkcji. W związku z tym firmy barefootowe działają na znacznie mniejszą skalę niż znani giganci. Jak to wygląda w praktyce? Podstawowymi elementami buta jest cholewka, wkładka i podeszwa zewnętrzna. Buty tradycyjne dodatkowo zawierają podeszwę środkową (midsole), która zazwyczaj odpowiada za podtrzymania części amortyzującej i podpierającej but.
Celem producentów obuwia typu barefoot jest stosowanie możliwie cienkiej, elastycznej podeszwy w swoich butach. Z tego powodu rezygnują ze stosowania podeszwy środkowej. Jednak wykonanie buta bez tej dodatkowej wkładki jest bardziej skomplikowane. Wymagana jest specjalna maszyna, która będzie wstanie połączyć cholewkę z podeszwą buta. Ten proces jest dodatkowo utrudniony ze względu na bardzo cienką wkładkę, która może ulec pomarszczeniu. Z tym problemem stykają się również tradycyjni producenci, jednak w klasycznym obuwiu łatwiej zamaskować tego typu niedoskonałości, właśnie ze względu na dużą ilość użytego materiału i nałożenie wielu warstw.
Pamiętajmy: To, że but dziecięcy jest mały nie sprawia, że można go łatwiej i taniej wyprodukować, jest wręcz odwrotnie.
Obsługa klienta
Idea barefoot w wielu krajach jest już bardzo upowszechniona, jednak wciąż wiele osób nie ma pojęcia na czym dokładnie polega. Brakuje szeroko dostępnej edukacji w temacie doboru odpowiedniego pod kątem anatomii stopy obuwia. Dlatego tę rolę w dużej mierze przejęły marki barefootowe. Prowadzą bardziej zaawansowaną i zindywidualizowaną obsługę klienta, uczą, na co zwracać uwagę przy wyborze butów oraz propagują fachową wiedzę w tym zakresie. Obsługa klientów wychodzi daleko poza samą sprzedaż.
Wielkość produkcji
Marki barefootowe to często małe, rodzinne firmy, które szyją obuwie na własną rękę lub korzystają z lokalnych szwalni. To również wpływa na ostateczną liczbę wyprodukowanych butów oraz na zyski z nich pochodzące. Firmy te często współpracują z poddostawcami, jednak wysokie wymagania i konieczność zapewnienia stałej kontroli zgodności produktów utrudnia ekspansję na rynek.
WYZWANIE II - MATERIAŁY
Jakość stosowanych materiałów
Producenci obuwia typu barefoot dbają o jakość materiałów, z których produkowane są ich wyroby. Często korzystają z materiałów certyfikowanych i pochodzenia naturalnego. Takie materiały są droższe, jednak zapewniaką komfort (są miękkie, przewiewne, stopa się nie poci) i bezpieczeństwo użytkowania.
Poznaj bliżej marki z którymi współpracujemy:
Właściwości i pochodzenie
Marki barefootowe w większości otwarcie mówią o stosowanych do produkcji materiałach oraz ich właściwościach. Informacje te można znaleźć niemal na każdej stronie internetowej takiej firmy. Produkty są na bieżąco udoskonalane, są wprowadzane coraz to nowsze rozwiązania, po to by zapewnić użytkownikom komfort maksymalnie zbliżony do tego jaki odczuwają chodząc boso. Świetnym przykładem jest marka Blifestyle, która produkuje obuwie w większości z materiałów pochodzenia roślinnego, np. bawełny organicznej. Wszystkie stosowane przez nich materiały są biodegradowalne i pochodzą wyłącznie z Europy. Natomiast nasz rodzimy producent - Magical Shoes korzysta z wysokiej jakości skór oraz gum, dostarczanych wyłącznie przez dostawców, którzy działają zgodnie z etyką. W ofercie marki znajdują się także buty wegańskie – wykonane bez użycia materiałów pochodzenia zwierzęcego.
WYZWANIE III - EKOLOGIA
Ukłon w stronę środowiska
Producenci obuwia barefootowego słyną z wyjątkowego podejścia do biznesu. Tworzą społeczność, która pokazuje, że warto w obecnych czasach skupić się na naturze i otaczających nas ludziach. Buty barefoot z założenia mają zbliżać człowieka do natury, kontaktu z ziemią, za pomocą doznań sensorycznych, których dostarczają. Produkcja, która niekorzystnie wpływa na środowisko nie jest spójna z ideą barefoot. Spora część butów typu barefoot posiada podeszwą przynajmniej częściowo wykonaną z gum z recyclingu - np obuwie Feelmax, czy Blifestyle. W produkcji stawiają na bawełnę organiczną, wybierają też skóry, które zostały zabarwione w sposób mniej obciążający środowisko (Tikki). Korzystanie z alternatywnych źródeł energii oraz stosowanie naturalnych, nieszkodliwych materiałów sprawia, że firmy barefoot’owe mają szansę stać się pionierami w produkcji neutralnej środowiskowo.
Fair Trade - szacunek do ludzi
Jeśli szanujemy naturę, chcemy również szanować ludzi. Wiele barefoot’owych marek wspiera ruch fair trade, który ma zapewnić odpowiednie i godziwe wynagrodzenie za wykonaną na ich rzecz pracę - również w krajach mniej rozwiniętych. Firmy na bieżąco kontrolują poddostawców, z którymi nawiązują współpracę, w celu zapewnienia, że działają w zgodzie z misją firmy i ogólnie przyjętą etyką.
WYZWANIE IV - CERTYFIKATY, BADANIA
Barefoot w wielu miejscach na świecie nie jest jeszcze rozpowszechnioną ideą. Firmy barefoot’owe edukują swoich klientów w zakresie medycznych korzyści noszenia tego typu obuwia. By przekonać ich, że obuwie barefoot’owe spełnia najwyższe standardy, dążą do tego, by uzyskać odpowiednie certyfikaty zaufanej jednostki certyfikującej. Jest to oczywiście kosztowne i wymaga poświęcenia energii i czasu na realizację. Marka Stonz, którą możecie znaleźć w naszym sklepie, jest jedynym producentem w Kanadzie, który posiada Certyfikat Podiatryczny “Canadian Podiatric Medical Association”. Nasi sąsiedzi - czeski producent butów Boty Beda certyfikuje swoje produkty przez akredytowane laboratorium badawcze ITC a.s. Zlín. Na swojej stronie udostępnia informację o wszystkich uzyskanych certyfikatach. To samo podejście możemy zauważyć u nowego producenta - Blifestyle, który od niedawna działa na rynku, a jego produkty już posiadają wiele certyfikatów szanowanych jednostek m.in. Kba, Gots, Öko-tex, Cads. Sole Runner to z kolei niemiecka firma, która prowadzi badania, posiada certyfikaty, a także intensywnie inwestuje w popularyzację barefoot poprzez współpracę ze sportowcami.
Etap projektowania butów minimalistycznych nieraz pochłania wiele czasu zanim produkt ostatecznie trafi do sprzedaży. W tym zakresie często jest wymagane przeprowadzenie odpowiednich badań, również we współpracy z jednostkami naukowymi. Są to działania pochłaniające wiele czasu oraz bardzo kosztowne, jednak istotne ze względu na to, by produkty miały realnie wpływ na zdrowie kupujących je klientów. Przykładowo: znane i lubiane buty dla dzieci Attipas zostały opracowane na podstawie badań prowadzonych we współpracy z Centrum Poznawczo-Behawioralnym Uniwersytetu w Seulu. Badania te trwały 7 lat. Wiedzę, którą specjaliści uzyskali na ich podstawie wykorzystano w projekcie Attipasów. Polska Marka Magical Shoes opracowała własną autorską podeszwę Magical Rubber, zgodnie z ideą zero drop (równa na całej długości), która jest elastyczna, a zarazem bardzo wytrzymała. To sprawia, że tak skonstruowane buty dla dzieci pozwalają maluchom utrzymać prawidłową postawę ciała i odciążyć kręgosłup.
PODSUMOWANIE
Idea Barefoot zyskuje na popularności, jednak wciąż w wielu miejscach nie jest jeszcze rozpropagowana. Przed producentami obuwia typu Barefoot stoi wiele wyzwań, z jakimi nie zmagają się producenci klasycznego obuwia:
- Produkcja obuwia typu barefoot to nie produkcja na masową skalę. Produkty te wymagają indywidualnego podejścia, dokładnej pracy na specjalnych urządzeniach. Im mniejszy rozmiar obuwia - tym wymaga więcej pracy. Jest to proces, w którym błędy są niedopuszczalne. Związane jest to z dużymi nakładami czasowymi i finansowymi, a przez to producenci nie działają na tak wielką skalę, jak giganci.
- Finalną sprzedaż poprzedza edukacja. To na producentach i sprzedawcach ciąży odpowiedzialność za propagowanie popartej badaniami naukowymi wiedzy na temat idei chodzenia boso. To oni uczą, jak odpowiednio dobrać obuwie oraz jak duży wpływ ma to na zdrowe funkcjonowanie całego organizmu. Sprzedaż jest ostatnim etapem, który wymaga innego typu pracy z klientem niż sprzedaż klasycznego obuwia.
- Materiały, z których jest wykonane obuwie, są niezwykle istotną kwestią. One decydują o komforcie chodzenia i mają wpływ na jakość wykonania. Producenci nie mogą sobie pozwolić na materiały tanie i nie objęte odpowiednimi certyfikatami.
- Idea barefoot jest ideą podążającą za naturą. Tak pracują również producenci obuwia. Dążą do propagowania ochrony środowiska, działań w zgodzie z etyką, szacunek do pracowników.
- Zanim buty typu barefoot trafią na półki sklepowe, producenci, często we współpracy z jednostkami naukowymi, przeprowadzają wiele badań. Nieraz jest to okres nawet kilku lat. Producentom zależy również na certyfikacji zaufanych jednostek, by poprzeć nimi jakość wykonania i medyczne korzyści z noszenia ich butów.
Producenci obuwia barefoot’owego wiedzą, że stopy są fundamentem naszego ciała. Tę wiedzę przekazują swoim klientom, uczą ich odpowiedniego podejścia do własnych stóp i zdrowia całego organizmu. Jest to tym bardziej istotne w przypadku dziecięcych stóp, które rozwijają się aż do 18. roku życia. Warto wziąć to pod uwagę przy wyborze odpowiednich butów dla swojego dziecka. Inwestycja w zdrowie może się tylko zwrócić.
Chcesz wiedzieć więcej na temat barefootu? Zobacz najciekawsze artykuły z naszego bloga
Jeśli chcesz być na bieżąco z wiedzą na temat idei barefoot oraz aktualnej oferty, zapisz się do naszego newslettera i otrzymaj rabat na pierwsze zakupy.